Rolul notarului în vânzare unui imobil

HomeDiverse

Rolul notarului în vânzare unui imobil

Fie că este vorba despre un apartament, un teren sau o casă, subiectul vânzării sau achiziţionării unui imobil este des întâlnit pe piață. În acest a

Un living elegant, cu mobila din lemn masiv
Utilaje necesare pentru deschiderea unei patiserii
Marcel Ciolacu – studii

Fie că este vorba despre un apartament, un teren sau o casă, subiectul vânzării sau achiziţionării unui imobil este des întâlnit pe piață. În acest articol vor fi enumeraţi pașii necesari pe care părțile trebuie să îi aibă în vedere, la încheierea unui contract de vânzare, pentru a putea anticipa implicațiile practice, care stau la baza acestei operațiuni.

Semnarea unui act de vânzare imobiliar la notar

După ce s-a stabilit un acord pentru vânzarea sau cumpărarea unui imobil și s-a formalizat prin semnarea unei promisiuni unilaterale de vânzare sau a unui contract de vânzare, ultimul pas vine pentru a stabili vânzarea și transferul proprietății: actul real de vânzare imobiliară întocmit în cadrul unui birou notarial.

Actul de vânzare, spre deosebire de promisiunile de vânzare (contract preliminar), trebuie întocmit în mod necesar sub forma unui act autentic. Prin urmare, va lua forma unui act primit de un notar care conține un contract de vânzare între cele două părți (vânzătorul și cumpărătorul) – semnarea acestui act formalizează vânzarea proprietății.

Notarul specializat în dreptul imobiliar deține competențe profesionale legale de a elabora un act de vânzare imobiliar. Rolul său este, în special, de a consilia părțile cu privire la termenii tranzacției, ținând cont de interesele lor şi de a se asigura că:

  • cumpărătorul cumpără cu bună știință proprietatea; 
  • sunt verificate diferite aspecte administrative legate de proprietate (referitoare la posibile credite ipotecare asupra proprietății și drepturi de preempțiune, de exemplu, dreptul de preempțiune urbană );
  • securitatea juridică a tranzacției.

Cele mai citite articole

Notarul are un rol consultativ pentru fiecare dintre părți, el trebuie să fie un consilier neutru care să urmărească echilibrarea tranzacției imobiliare. 

Cum are loc semnarea actului de vânzare imobiliară?

Notarul verifică mai întâi identitatea părților, înainte de a le citi actul autentic, astfel încât să fie conștienți de acesta. De asemenea, el trebuie să informeze părțile asupra consecințelor legale ale actului de vânzare, despre dispozițiile legale care adoptă sancțiunile aplicabile în cazul ascunderii prețului și, cu privire la cumpărător, consecințele achiziției unei clădiri construite fără autorizație de construire.

Odată ce actul a fost aprobat de părți, acestea vor semna actul de vânzare imobiliar, care va transfera legal proprietatea de la vânzător la cumpărător. Dacă nu pot participa personal la semnarea actului, părțile pot fi reprezentate de un mandatar care a primit o împuternicire de la acestea. El va putea semna apoi actul în numele lor.

Părțile trebuie să aplice semnătura lor pe fiecare pagină a actului și la sfârșitul contractului. Un grefier autorizat sau notarul însuși trebuie să verifice prezența tuturor semnăturilor – nerespectarea uneia dintre ele implică într-adevăr nulitatea actului, imposibilitatea regularizării și angajează răspunderea civilă a notarului.

Notarul va trebui apoi să asigure înregistrarea funciară a vânzării la cel mult o lună după vânzare. Se vor plăti apoi taxele de înregistrare, impozitul pe publicarea proprietății și impozitul pe câștigul de capital din vânzare. Odată îndeplinite aceste formalități, cumpărătorul primește titlul de proprietate, precum și declarația finală a costurilor asociate vânzării. 

Cele mai citite articole